Verbazingwekkende gezondheidsvoordelen van watermeloen

De watermeloen (wetenschappelijke naam: Citrullis lanatus) is een vrucht waarnaar de laatste tijd intensief onderzoek is gedaan, ook al worden er met de dag meer gezondheidsvoordelen ontrafeld. De watermeloen behoort tot de Cucurbitaceae-familie en is verwant aan ander fruit zoals komkommer, pompoen, pompoen en meloen. Het is helemaal geen verrassing dat de watermeloen zo wordt genoemd, gezien de verbazingwekkende samenstelling van 92% water, waardoor hij extreem sappig en verfrissend is, vooral bij warm weer. Interessant is dat elk deel van de watermeloen rijk is aan voedingsstoffen, van de dikke groenachtige buitenste schil tot het rode of roze binnenste vruchtvlees. Bovendien is de watermeloen een zeer rijke bron van belangrijke voedingsstoffen, variΓ«rend van vitamines en mineralen tot belangrijke antioxidanten, vandaar de talrijke gezondheidsvoordelen die deze geweldige vrucht biedt. Bovendien hebben onderzoeken uitgewezen dat de watermelon good in pregnancy voedzamer is als hij volledig rijp is. Het lycopeengehalte van een watermeloen wordt bijvoorbeeld rijker en geconcentreerder naarmate het vruchtvlees van witroze naar roze en uiteindelijk naar rood verandert. Bijgevolg biedt een rijpe watermeloen meer voordelen als volgt:

Verbetert de cardiovasculaire gezondheid

Watermeloen geeft een boost aan de werking van je hart. De National Watermelon Promotion Board meldde dat watermeloen een hoger lycopeengehalte heeft dan enig ander fruit of groente. DiΓ«ten die rijk zijn aan lycopeen zijn cardioprotectief. Evenzo biedt kalium, dat in goede hoeveelheden aanwezig is in watermeloenen, ook een aanzienlijke bescherming tegen hart- en vaatziekten door de bloedvaten te verwijden en de bloeddruk te verlagen. Bovendien ontdekte een studie die werd gepubliceerd in het American Journal of Hypertension dat watermeloenextracten de bloeddruk verlaagden bij sommige zwaarlijvige volwassenen met hypertensie.

Goed voor je Huid

Watermeloen is een vrucht die zeer gunstig is gebleken voor de huid. Behalve dat het de huid goed gehydrateerd houdt, is het ook rijk aan vitamine A, een belangrijke voedingsstof voor talgproductie die het haar en de huid soepel en gehydrateerd houdt. Bovendien is vitamine C nodig bij de vorming van collageen, wat nodig is om de structuur en integriteit van de huid te behouden.

Beschermt tegen diabetes

Omdat het een smakelijke, vezelrijke en caloriearme vrucht is, is watermeloen een favoriete vrucht voor diabetici. Het gehalte aan L-citrulline wordt omgezet in arginine, waarvan is aangetoond dat het de functie van het suikerverlagende hormoon insuline verbetert. In dezelfde geest bevorderen kalium en magnesium in watermeloenen ook het effect van insuline in het lichaam en helpen zo de bloedsuikerspiegel binnen veilige grenzen te houden bij mensen met diabetes.

Vermindert het risico op kanker

Van watermeloen is aangetoond dat het enige bescherming biedt tegen kanker. De vorming van vrije radicalen draagt bij aan DNA-mutaties die leiden tot kanker. Gelukkig heeft watermeloen een rijk gehalte aan antioxidanten zoals vitamine C en A, die helpen om vrije radicalen op te ruimen. Meer nog, watermeloen en tomaten zijn duidelijk uw beste bronnen van lycopeen, dat in verband is gebracht met een verminderd risico op prostaat-, borst-, colon- en longkanker.

Goede hydratatie

Watermeloen bestaat voor 92% uit water, dus bij warm weer kan het bijzonder verfrissend zijn, omdat het helpt om het onmerkbare waterverlies van je huid aan te vullen, waardoor je wordt beschermd tegen uitdroging en een hitteberoerte.

Helpt tegen impotentie

Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer voldoende hoeveelheden watermeloen worden geconsumeerd, het een Viagra-achtig effect kan geven bij de behandeling van erectiestoornissen. Het bevat arginine dat kan worden omgezet in stikstofmonoxide (NO), een verbinding die helpt de bloedvaten van de penis te verwijden en daardoor de erectie te verbeteren.

Vermindert het risico op nieraandoeningen

Een goede hydratatie door watermeloen helpt de nieren regelmatig door te spoelen en zorgt ervoor dat ze optimaal blijven functioneren. Bovendien verminderen watermeloenen, door de concentratie van urinezuur in het bloed te verlagen, de incidentie van tandsteenvorming in de nieren. Bovendien, aangezien watermeloen rijk is aan antioxidanten, is de kans op schade aan de nieren door vrije radicalen kleiner bij personen die watermeloen consumeren.

Vermindert spierpijn

Dit is vooral goed nieuws voor sporters die vaak spierpijn ervaren na inspannende oefeningen. Onderzoek heeft dit spierontspannende effect toegeschreven aan het L-citrulline-gehalte van watermeloenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post Voorbereiding op een tweede kind: tips om de overgang van één kind naar twee te vergemakkelijken
Next post De wereld van nieuwsmedia – de kracht om onze economie te beΓ―nvloeden